Bildrenge fra Næstved skaber eksportsucces
Bildrenge fra Næstved har skabt et landsdækkende IT-system, som nu også er solgt til svenskerne.
”Bilernes facebook”, kalder de det selv. Man kunne også sige journalen, for ligesom man kan slå sin journal op på nettet og se, hvad der er blevet fikset gennem tiden, ja, så kan man nu også se, hvad der er blevet fikset på en hvilken som helst bil – hvis den vel at mærke er tilmeldt Digital Servicebog.
Dét er et halvthundredetusinde danske biler, og tallet stiger hver eneste måned. Og nu også i Sverige, for også hinsidan vil man gerne have styr på sine biler.
Bag Digital Servicebog står tre bildrenge fra Næstved, som gennem et par hektiske år har satset både nattesøvn, familieliv og en god sjat penge på et projekt, som umiddelbart ligger lige til højrebenet, men samtidig har krævet ufattelig viljestyrke.
– Alle sagde til os, jaja, det lyder fint nok, men altså … servicebogen ligger jo i handskerummet, og det bliver den nok ved med, fortæller Martin Jensen, der er ”hjernen” bag systemet.
– Jeg kalder Martin vores lokale Steve Jobs, for han nørder totalt og giver aldrig op, griner Kim Koch.
Martin og Kim er to af de tre iværksættere. Den tredje er Jens Pedersen. Sammen er de lykkedes med at få hul igennem til både bilbranchen, værkstederne, bilejerne og ikke mindst myndigheder og IT-systemer, som ellers er særdeles vanskelige at få til at trække i samme retning.
Blåstemplet af hele branchen
Fordelene er ellers nemme at få øje på: Bogen bliver aldrig væk, der er styr på alt fra forsikring og afgifter til syn og service – og så bliver det umuligt at snyde med kilometertallet!
– Vi har været rundt til virkelig mange for at få Digital Servicebog ud over rampen, og det store gennembrud kom med Dansk Bilbrancheråds anbefaling af os, fortæller Martin.
En del bilmærker har haft deres egne elektroniske servicebøger, men det er først med Digital Servicebog, at der er kommet et fælles system.
– Vi samler alle data og kommunikerer direkte med flere af fabrikkerne, fortæller Kim. En kæmpe fordel!
Digital Servicebog trækker på flere systemer, bl.a. synsrapporter og på Bilbogen, så man kan se, om der er pant i bilen. Med et enkelt nummerpladeopslag kan man se alt om bilen.
Første udgave af hjemmesiden gik i luften i november 2015, og her to år senere er den suppleret med en app, så man som bilejer altid har styr på sine køretøjer. Det er nemlig også tanken på sigt, at Digital Servicebog – selvfølgelig – skal rumme cykler, motorcykler, campingvogne, både og fly …
– Vi kan ligeså godt tænke helhedsorienteret, tilføjer Martin med et smil.
Til Sverige
Onsdag den 9. august blev endnu et vendepunkt for de tre bildrenge. Her underskrev de aftalen med den svenske bilværkstedsforening SFVF om at bruge Digital Servicebog fremover.
– Sverige er det første gennembrud, vi får i udlandet, men forventeligt ikke det sidste, siger Kim. Også Norge er på vej, og flere andre lande har vist interesse.
Et kig på den internationale www.digital-servicebook.com viser, at succesen fra Næstved allerede nu kan tilgås på både dansk, svensk, norsk, tysk og engelsk.
– Vi kan ligeså godt være forberedte, siger Martin. Det kræver meget, når man vil ud i den store verden.
Og Martin går ikke på kompromis. Som forberedelse til forhandlingerne med svenskerne så han svenske serier i dagevis på sin computer.
– Det virkede, siger Kim med begejstring. Martin er en nørd, så nu kan han godt begynde at finde nogle afsnit af Skam!
Kommentarer