Næstved By

Besparelser på 14 busruter i Region Sjælland

Reform af erhvervsfremmesystem betyder færre busser i Region Sjælland. Udvalgsformand er skuffet over, at den kollektive trafik er blevet ramt.

Borgerne i Region Sjælland kommer til at vente længere på bussen i det nye år. Det står fast efter mandagens møde i Regionsrådet, hvor politikerne vedtog besparelser for 16,7 millioner kroner på den kollektive trafik. I alt rammer besparelserne 14 busruter, som drives af Region Sjælland, heraf fem natbusruter. Besparelserne betyder, at nogle busruter lukkes, mens andre afkortes eller får færre afgange.

Besparelserne er en konsekvens af Folketingets reform af erhvervsfremmesystemet, som flytter opgaver med erhvervsfremme fra regioner over til stat og kommuner, påpeger Peter Jacobsen, som er formand for Regionsrådets Udvalg for trafik, infrastruktur og miljø.

– Vi er blevet pålagt besparelserne udefra. Stod det til mig, blev der ikke sparet en eneste krone på busser og tog i Region Sjælland. Jeg er både på borgernes og regionens vegne skuffet over, at Christiansborg rammer vores kollektive trafik. Det er ikke sådan, man skaber et Danmark i balance, siger Peter Jacobsen.

Region Sjælland mistede 112 millioner kroner på budgettet til Regional Udvikling i forbindelse med erhvervsfremmereformen. Et beløb, der langt oversteg de 72 millioner kroner, som regionen hidtil har brugt på erhvervs- og turistfremme. Derfor var besparelser på den kollektive trafik ikke til at undgå, men regionspolitikerne har tilstræbt at lægge besparelserne, hvor de gør mindst ondt, forklarer Peter Jacobsen:

– Vi har prioriteret at sikre flest muligt af de ruter, der hver dag bringer de unge hen til deres uddannelser. Desuden har vi en dialog med en del kommuner om at overtage trafikbetjeningen i de berørte områder, og det ser ud til at lykkes adskillige steder. Men der er ingen tvivl om, at der desværre er mange, der bliver ramt af disse besparelser, og det ærgrer jeg mig over, siger udvalgsformanden.

Den 27. juni 2018 blev der indgået politisk aftale om Regional Udvikling i Region Sjælland, som blandt andet betyder, at udgifterne til kollektiv trafik reduceres med 11 millioner kroner i 2019 og 21 millioner kroner i 2020, så de samlede udgifter til kollektiv trafik senest i 2021 udgør 350 millioner kroner. Udvalget for trafik, infrastruktur og miljø har haft ansvaret for at udmønte besparelseskravet, og det lykkedes udvalget at blive enige om besparelser for i alt 16,7 mio. kr. Det er disse besparelser, Regionsrådet mandag godkendte endeligt. Enhedslisten, der ikke var en del af den politiske aftale om Regional Udvikling, stemte imod.

Region Sjælland investerer fortsat godt 350 mio. kr. om året i driften af den kollektive trafik, hvilket er op mod 75 pct. af det samlede budget til Regional Udvikling. Region Sjælland kører lige nu i alt 40 busruter og 4 lokalbaner, og hvert år bruger cirka 13 millioner passagerer den kollektive trafik i Region Sjælland.

Fakta: Besparelser på kollektiv trafik

120 Høje Tåstrup – Køge: Linjen nedlægges mellem Karlslunde og Køge
490 Ruds Vedby – Svinninge: Timesdrift, ingen drift aften og weekend
555/666 Odsherred – Høje Taastrup: Linjen nedlægges
740 Nykøbing F. – Gedser Færgehavn: Reduceret drift; timesdrift i dagtimer og 2 timesdrift aften og weekend
760 Vordingborg – Sakskøbing: Reduceres til én morgentur og to eftermiddagsture
780 Nakskov – Tårs Færgehavn: Region Sjællands andel af linjen nedlægges.
630R Næstved – Faxe Syd: Afkortes i Faxe Syd
Natbetjening: Linjerne nedlægges
460 Korsør – Stigsnæs Havn: Region Sjællands andel af linjen nedlægges.

Kommentarer