Banedanmark elektrificere mellem Køge og Næstved
Den 11. maj begynder Banedanmark at lægge mastefundamenter ud mellem Køge Nord og Næstved. Elektrificeringen af strækningen er færdig i begyndelsen af 2019. Efter et par år med forberedelser, hvor Banedanmark blandt andet har ryddet skrænter, ombygget broer og sikret sig, at der ikke ligger kabler, hvor kørestrømsmasterne skal stå, går arbejdet med at elektrificere jernbanen mellem Køge Nord og Næstved i gang.
– Vi skal sætte omkring 800 master op. På de lige strækninger står de med 100 meters mellemrum, i kurver og på stationerne står de noget tættere. Udover kørestrømsmaster og køreledningsanlæg skal vi også opføre to autotransformerstationer,” siger projektchef Annette Legart.
Den 11. maj begynder to-tre ugers arbejde med at lægge mastefundamenterne ud langs strækningen, og herefter rammes fundamenterne i jorden, inden der monteres master og kørestrømsanlæg.
Det støjer når mastefundamenterne rammes i jorden, men Banedanmark rykker hurtigt videre. En time arbejdes der typisk ved hvert mastefundament, inden der rykkes videre til det næste. Og når masterne skal rejses, tager det blot et kvarter pr. kørestrømsmast.
– Vi er færdige med at elektrificere strækningen i begyndelsen af 2019. Her vil kørestrømsmaster, autotransformerstationer, og hvad der ellers hører til en elektrificeret jernbane stå klar,” siger Annette Legart.
I forbindelse med elektrificeringen holdes en række informationsmøder, hvor alle har mulighed for at komme og høre mere om elektrificeringen.
Det første møde holdes mandag den 7. maj klokken 16-18. Mødet holdes på materielpladsen på det tidligere godsbaneareal ved Tureby Station, og der er adgang til pladsen fra Turebyvej.
Banedanmark arbejder så vidt muligt om natten, men der vil være en række aftener og weekender, hvor det er nødvendigt at lukke sporet på grund af arbejdet.
I perioden fra 12. maj til 7. december arbejdes der søndag aftener til fredag morgener fra kl. 20.00 til 04.44. Herudover vil der være en række weekendspærringer på strækningen i forbindelse med elektrificeringen og udrulningen af signalprogrammet på strækningen.
Tjek derfor altid www.rejseplanen.dk, når du planlægger en rejse.
Der er mulighed for at læse mere om projektet på Banedanmarks hjemmeside, eller du kan følge projektet på Facebook.
Kommentarer