Næstved By

Arena Næstved kostede bedre mobildækning på landet

Med sponsoratet har NK-Forsyning fået sit navn på gavlen af Arena Næstved, og har samtidig fået caféen navngivet 'Forsyningen'.

Flere steder i kommunens landområder er der slet ingen mobildækning. Til trods for dette valgte NK-Forsyning at opjustere sit sponsorat til Arena Næstved fra 2,5 millioner kroner til 4 millioner kroner i løbet af 12 dage.

Af dokumenter fremgår det, ifølge Sjællandske, at miljøet og bedre mobildækning i landområderne blev nedprioriteret, da NK-Forsyning skulle finde penge til at sponsorere Arena Næstved.

Byrådsmedlem og NK-Forsynings formand, John Lauritzen (S) fik idéen til at være storsponsor, og foreslog i den forbindelse at give 2,5 millioner kroner for at være sponsor for Arena Næstved. Men, på blot 12 dage voksede det beløb til 4 millioner kroner, da bestyrelsen mente, at beløbet skulle hæves.

Fra salg af blandt andet SEAS-NVE aktier, havde NK-Forsyning en formue på 60 millioner kroner, som ikke måtte bruges på selskabernes drift. Havde NK-Forsyning valgt at give pengene til Næstved Kommune, havde det udløst en afgift til staten på ni millioner kroner.

Derfor ønskede NK-Forsyning i stedet at finde frem til formål, der kunne komme borgerne til gavn. Der blev dermed givet penge til idrætshaller, lys på stadion, Ressourcecity, grøn energi, bedre mobildækning og altså sponsoratet til Arena Næstved.

Af et mødereferat fremgår det i øvrigt, at planer om miljøinvesteringer blev neddroslet med en million kroner, og at det beløb der var sat af til forbedring af mobildækningen i de områder, hvor mobildækning nærmest ikke er eksisterende, blev reduceret til 1,5 millioner kroner, altså en tredjedel mindre end det egentligt afsatte beløb.

Med sponsoratet har NK-Forsyning fået sit navn på gavlen af Arena Næstved, og har samtidig fået caféen navngivet ‘Forsyningen’.

Kommentarer