Samfund

Antallet af henvendelser til borgerrådgiver steget med 10 procent

Borgerrådgiver i Næstved Kommune, Birgitte Vallø. Foto: Næstved Kommune

Næstved Kommunes borgerrådgiver Birgitte Vallø har i løbet af 2024 modtaget 419 henvendelser. Det er en stigning på 10 procent i forhold til 2023. Hovedparten af henvendelserne omhandler Center for Arbejdsmarked og Center for Børn og Unges områder.

Aldrig har flere borgere i Næstved end i 2024 rettet henvendelse til Næstved Kommunes uvildige borgerrådgiver Birgitte Vallø. Det viser tal fra borgerådgiverens årsberetning for 2024. 419 borgere har henvendt sig, og det svarer til en stigning på 10 procent i forhold til året før.

– En delforklaring på stigningen kan være, at flere borgere har fået øjnene op for, at en uvildig borgerrådgiver står til rådighed. Jeg arbejder meget på at udbrede kendskabet, så flest mulige ved, at de har en uvildig borgerrådgiver at kunne gå til, når de samarbejder med kommunen, siger Birgitte Vallø.

Vigtig viden

Hovedparten af henvendelserne hos borgerrådgiveren omhandler Center for Arbejdsmarked med 164 henvendelser, mens 93 henvendelser omhandler Center for Børn og Unge. Det ligger dermed på niveau med de foregående år. Desuden er der 64 henvendelser, der ikke vedrører et specifikt center, men hvor borgere ønsker vejledning om noget mere generelt.

– Det skal i den forbindelse understreges, at det samlede antal henvendelser til mig udgør et beskedent antal i forhold til det samlede antal henvendelser, ansøgninger med mere, der hver dag behandles i Næstved Kommune. Det, jeg ser, er derfor ikke repræsentativt, men det kan give en vigtig viden om, hvad der giver anledning til klager eller tvivlsspørgsmål, siger Birgitte Vallø.

Eksempelvis har Center for Arbejdsmarked i 2024 behandlet 45.811 forskellige sagstyper, hvor en borger kan have flere sager.

I årsberetningen for 2024 kommer Birgitte Vallø med en række anbefalinger primært til Center for Arbejdsmarked og Center for Børn og Unge, som udspringer af de henvendelser, hun har fået i årets løb.

En central anbefaling er dog også at øge bevidstheden i kommunen om, at måden, borgeren bliver mødt på, og at en sag bliver behandlet på, er meget vigtigt for samarbejdet med og tilliden til kommunen.

– Derfor er anbefalingen, at administrationen på tværs af centre fortsat sikrer en forvaltningsretlig basisviden. Der er mange steder, hvor niveauet er højt, så det anbefales at dele viden og de gode eksempler. I den forbindelse deltager jeg gerne i personalemøder eller lignende for at drøfte god forvaltningsskik, siger Birgitte Vallø.

Borgerrådgiveren er vigtig for borgerne

Netop antallet af henvendelser og sager og indholdet i disse bekræfter overfor borgmester Carsten Rasmussen, at der er behov for borgerrådgiverfunktionen i Næstved Kommune.

”Der er ingen tvivl om, at borgerrådgiveren udfører en vigtig funktion, som en uvildig sparringspartner for borgerne, når de har brug for råd og vejledning, men også i konkrete sager hvor borgerne har brug for eksempelvis hjælp med at klage over en afgørelse. Desuden er anbefalingerne til administrationen og centrene, som borgerrådgiveren afleverer i sin årsrapport, også med til at skabe opmærksomhed omkring potentialet for forbedringer”, siger borgmester Carsten Rasmussen.

Om borgerrådgiveren

Borgerrådgiveren er en uvildig funktion, der refererer direkte til byrådet. Formålet med borgerrådgiveren er at styrke dialogen mellem borgerne og Næstved Kommune samt at bidrage til sikring af borgernes retssikkerhed i forbindelse med kommunens sagsbehandling og faktiske forvaltningsvirksomhed.

Formålet er desuden at være en ekstra indgang for borgere, brugere og erhvervsdrivende til at klage over forhold, der vedrører Næstved Kommune. Borgerrådgiveren rådgiver og vejleder borgerne f.eks., når deres kommunikation med administrationen er gået i hårdknude, ved at hjælpe med at klage over en afgørelse eller klage over selve sagsbehandlingen.

Borgerrådgiveren kan hjælpe borgere, der har svært ved at varetage deres interesser, og også med råd og vejledning i de konkrete sager. Borgerrådgiveren skal i sit tilsyn med forvaltningen medvirke til, at klager bruges konstruktivt til forbedringer af kommunens sagsbehandling og borgerbetjening.

Sådan træffes borgerrådgiveren

Borgerrådgiveren træffes på tlf. 2154 3090 eller borgerraadgiver@naestved.dk. Se nærmere på www.naestved.dk/borgerrådgiver om træffetid og fremsendelse af fortrolige oplysninger.

 

Kommentarer