Debat og politik

Affaldssortering og belønning

Af Henrik Marchholdt Mikkelsen, Det Konservative Folkeparti

Kandidat KV 25, Næstved Kommune

Borgerne i Næstved Kommuner er blevet bedre til at affaldssortere – Nu kommer belønningen i form af lavere affaldstakster, oplyser forvaltningen.

Jo tak – det er godt. God affaldssortering er godt for klimaet og godt for kommunens økonomi. Og affaldsordningen fungerer grundlæggende godt for mange af os, med fin adgang til genbrugspladserne og en app med gode vejledninger og notifikationer, der lige husker os på at stille affaldsspanden frem til skraldemanden, når den skal tømmes. Vi skal jo hjælpe hinanden.

Jeg går, som konservativ kandidat, til valg på forbedret borgerservice og bedre forhold for kommunens medarbejdere og når jeg sætter de parametre ind i ligningen og ser på de artikler om affaldssorteringen, der har været fremme den seneste tid, så virker udtrykket om belønning noget uldent. Nærmere som et plaster på såret. Ikke, at der er noget galt med ordningen, men mere forvaltningen af den.

Team Affald kunne have brugt både klimahensyn og økonomisk belønning til borgerne som motivation. De kunne have vejledt om affaldsapp’ens fortræffeligheder, f.eks. at man kan scanne stregkoden på sit affald og i mange tilfælde få vejledning om, hvordan det skal bortskaffes. De kunne have vejledt Verdis om, at indgå i en positiv og vejledende dialog med borgerne, når de mødes ved afhentningen. De kunne have udleveret positive sedler med vejledning om app’en og oplysende sedler med de klassiske fejl, f.eks. pizzabakken, æggebakken, gavepapiret osv. De kunne i det hele taget have taget hensyn til, at vi som borgere er forskellige og derfor også skal behandles forskelligt, hvis vi skal nå samme mål.

Det har de så ikke gjort. De har i stedet for guleroden brugt pisken over for de borgere, der ikke passer ind i forvaltningens måde at gøre tingene på og på spørgsmål konsekvent henvist til affaldsapp’en, uanset at den jo ikke passer til os alle. Og de har med åbne øjne sendt skraldemændene ud i konfliktfyldt farvand med kamera, ups-sedler og manglende afhentning af affald og ikke mindst ladet deres frontmedarbejdere lægge ører til frustrerede borgeres henvendelser i et omfang, der har gjort, at de har måttet vejlede medarbejderne i, at afslutte ubehagelige samtaler. Det er ikke i orden. Hverken over for borgere eller medarbejdere.

Den gode udvikling skal fortsætte – vi skal affaldssortere endnu bedre – til gavn for både klima og økonomi. Men vi skal være fælles om det, hvis det skal lykkes. Det skal være let for alle borgere at sortere rigtigt. Det kræver en ny tilgang fra forvaltningens side – en ny kultur. Det vil jeg arbejde for kommer til at ske.

Kommentarer