Advarsel fra Klub 4700: Sårbare borgere svindles af identitetstyve
Klub 4700 i Næstved advarer nu brugere eller pårørende til borgere med særlige behov. Det sker efter politiet har kontaktet dem om identitetstyve, der kontakter borgere med særlige behov og udgiver sig for at være fra politiet.
Klub 4700 har modtaget et brev fra Sydsjælland og Lolland Falsters politi, som naturligvis gør dem urolige.
På grund af denne henvendelse, har Klub 4700 udsendt følgende advarsel, som kan læses lidt længere nede i denne artikel.
– Det er et meget stort problem, og der kan ikke oplyses nok omkring hvordan man skal gebærde sig på nettet. Vi har desværre allerede set tilfælde her i Næstved, hvor vores borgere med særlige behov er røget i fælden. Og det har fatale konsekvenser for dem, der godtroende falder for søde beskeder eller uventede nye venskaber, fortæller May-Britt Bay Hansen fra Klub 4700.
Derfor er man i Klub 4700 sammen med SSP og politiet i gang med at finde ud af, hvordan man bedst når ud til de sårbare brugere.
– Jeg tænker, at det kan blive en klubaften, hvor vi fortæller, men også laver en form for rollespil for gøre budskabet lidt mere forståeligt. Vi kommer med en dato så snart samarbejdet om et kursus er på plads, siger May-Britt Bay Hansen og til føjer:
– Sidder der nu nogen derude, som allerede er røget i fælden med en identitetstyv, eller måske en urolig pårørende, er man altid velkommen til at kontakte mig på tlf. 27 81 25 31, slutter hun.
Her er advarslen fra politiet:
“Politiet har på det seneste fået flere anmeldelser fra borgere med særlige behov, som er blevet kontaktet af en person, der udgiver sig for at være fra politiet.
Borgeren ender med at blive narret til at fremsende sine personlige oplysninger og NemID, hvorefter gerningsmanden opretter lån i borgerens navn.
Typisk starter det med, at borgeren bliver kontaktet af en person på en digital platform, eksempelvis via en profil på en datingside. Denne henvendelse bliver efterfulgt af en opringning fra en person, der udgiver sig for at være fra politiet.
Personen ringer til borgeren for at gøre opmærksom på, at borgeren er ved at blive hacket af personen fra datingsiden. For at stoppe det, skal borgeren fremsende sine personlige oplysninger og NemID til ”politiet”. I mange af sagerne skal borgeren sende oplysningerne i en mail til ”Datatilsynet”.
Det er ikke politiet, der ringer og efterspørger borgerens personlige oplysninger og NemID. Det er svindel, og der er tale om fup-opkald. Politiet vil aldrig ringe og bede en borger om at udlevere sit NemID.
Gode råd til udsatte
Giv aldrig dine personlige oplysninger over telefonen, i e-mails, på sms eller på sociale medier.
Politiet, banken, SKAT eller offentlige myndigheder vil aldrig ringe og bede dig om at udlevere dit NemID.
Husk at dit NemID er personligt, og du ikke må udlevere det. Personer, som beder dig om dit NemID over telefonen og på nettet, er ud på at snyde dig.
Hvis du er det mindste i tvivl om henvendelsen er fup, så læg på og tal med din familie, ven eller hjælper. De kan hjælpe dig med at undersøge henvendelsen hos politiet, bank, SKAT eller en anden offentlig myndighed.
Hvis du er kommet til at udlevere dit NemID
Fortæl hvad der er sket til en, der kan hjælpe dig. Det er vigtigt, at du gør det med det samme, så svindleren kan blive stoppet. Identitetstyveri kan ske for alle, og det hjælper at fortælle det til en person, som du er fortrolig med.
Få hjælp til at stoppe skaden:
Hvis du har mistanke om, at dit NEMID er blevet misbrugt eller kan konstatere, at det allerede er sket, bør du i første omgang logge ind på dit NemID på www.nemid.nu og tjekke, at dine kontaktoplysninger er korrekte.
Optages der lån i dit navn, bør du ligeledes anmelde det på www.politi.dk.“
Kommentarer