3 gode råd: Sådan kan boligsælger nemt spare penge
84% af boligsælger ville selv bestille rapporter hvis de kunne spare penge viser en undersøgelse fra YouGov.
Tre gode råd til boligsælgere
Det første og vigtigste råd til boligsælger er, at man ikke skal være bange for selv at bestille en tilstandsrapport og et energimærke, det er lige så nemt som at bestille en pizza.
– Hvis din ejendomsmægler bestiller rapporter, kontakter de et forsikringsselskab, som nu kontakter en byggesagkyndig, og først derefter kontakter den byggesagkyndige boligsælger, en meget underlig og fordyrende arbejdsgang, og det rene molboarbejde som boligsælgere betaler for siger Kenneth
Madsen.
Et andet råd handler om forhandlinger på baggrund af tilstandsrapporten og energimærket.
– Det er en meget god ide at få lavet en tilstandsrapport og et energimærke inden du kontakter en ejendomsmægler, på denne måde undgår du unødige forhandlinger på baggrund af rapporterne senere i forløbet.
Det tredje råd fra den erfarne byggesagkyndig handler om bestilling af rapporter.
– Hvis du vælger at bestille alle tre rapporter altså en tilstandsrapport, energimærke og et eleftersyn på en gang, bliver de typisk lavet på samme besøg og dermed opnår du den største besparelse, du kan ofte forhandle dig til en gratis forlængelse af tilstandsrapporten i samme tilbud.
Et vigtigt budskab fra Kenneth Madsen er også, at en ejendomsmægler har pligt til at informere boligsælger om muligheden for selv at bestille rapporter.
En tilsidesættelse af mæglers pligter kan medføre sanktion (typisk bøde) såfremt mægleren indbringes for Disciplinærnævnet for Ejendomsmæglere.
Stil dit spørgsmål på eller deltag i debatten på Facebook.
https://www.facebook.com/faq.om.huseftersynsordningen/
https://www.facebook.com/Total.Tjek/
Kommentarer