Næstved By

26 nye el-lokomotiver skal indsættes på Sjælland

Næstved: Pendlerne fra Næstved kan se frem til kortere rejsetid og færre forsinkelser fra 2020.

DSB’s bestyrelse har godkendt et beslutningsoplæg om indkøb af 26 nye el-lokomotiver. Lokomotivernes hovedopgave bliver at trække dobbeltdækkervognene og køre regionaltrafik på Sjælland, blandt andet mellem Køge Nord og Næstved. Dermed afløser de ME diesellokomotiverne, hvilket både vil gavne miljøet og driftspålideligheden.

De nye lokomotiver skal være standardmateriel og dermed velafprøvede i drift.

– Med indkøbet af el-lokomotiver tages det første skridt til at udfase de aldrende ME-diesellokomotiver samt at reducere afhængigheden af IC2 og IC4-togsættene i fremtiden. Sammen med de langsigtede planer om indkøb af nye el-togsæt er det nu muligt at planlægge en kontrolleret udfasning af IC2- og IC4-togene. Ud fra vores driftserfaringer må vi konkludere, at IC4 ikke bliver grundstammen i den danske togtrafik, men vil være en del af løsningen, frem til elektrificering af skinnerne er gennemført, siger bestyrelsesformand i DSB Peter Schütze.

– Det er et vigtigt oplæg bestyrelsen har godkendt. Indkøbet af el-lokomotiver er første skridt i en proces, der skal sikre DSB moderne el-drevet materiel til at løfte fremtidens trafikale udfordringer”, siger Flemming Jensen, adm. direktør i DSB.

DSB vurderer, at virksomheden med den tilfredsstillende likviditetsmæssige situation og baseret på den indgåede trafikkontrakt med staten kan finansiere de nye el-lokomotiver uden statslig finansiering. Herudover er DSB godt rustet til indkøb af de fremtidige el-togsæt.

Transport og Bygningsminister Hans Christian Schmidt bakker om den planlagte investering: ”Nye el-lokomotiver vil komme kunderne til gavn og styrke driften og rettidigheden på skinnerne. Samtidig vil jeg understrege, at det er glædeligt, at DSB er kommet så godt økonomisk på fode igen, at selskabet kan gennemføre sådanne investeringer uden særlige tilskud fra staten”.

Udbuddet af de nye el-lokomotiver forventes gennemført i efteråret 2016 med henblik på at kunne sætte de første lokomotiver i drift fra starten af 2020. Strækningen mellem Køge Nord og Næstved og strækningen mellem København og Ringsted vil være klar til de nye el-lokomotiver inden 2020, hvor imod strækningen Ringsted/Femern-banen først vil være klar i 2024.

Kommentarer