Radikal spørger til opstart af motorvejsbyggeri
Folketingspolitiker, Andreas Steenberg (R) har stillet spørgsmål til Transportministeren om muligheden for opstart af motorvejsbyggeriet mellem Rønnede og Næstved med de allerede afsatte midler.
Fremtiden for projektet med en motorvej mellem Rønnede og Næstved ligger meget snart på Transportminister Ole Birk Olesens bord.
Efter at Vejdirektoratet har færdigbehandlet de over 400 indsendte høringssvar fra borgere og virksomheder i Næstved, sendes en rapport til ministeren, som så skal forhandle med de øvrige partier om at afsætte pengene til motorvejen mellem Næstved og Rønnede.
Læs også: 400 høringssvar om motorvej til Næstved
Allerede nu er motorvejen mellem Rønnede og Næstved blevet en del af det politiske arbejde på Christiansborg.
Forleden sendte den radikale Folketingspolitiker, Andreas Stenberg to spørgsmål til Transportminister Ole Birk Olesen om motorvejen mellem Rønnede og Næstved.
Det ene spørgsmål går på muligheden for at opstarte motorvejsbyggeriet før den fulde finansiering er på plads.
Andreas Stenbjerg vil vide hvordan en formulering i den sammenfattende VVM redegørelse for Rute 54, Næstved-Rønnede skal forstås. Formuleringen i redegørelsen lyder således:
”før projektet kan gå i gang, skal der bevilges de nødvendige midler til vejanlægget”
– Er det således, at en 1. etape, og hvad den måtte omfatte, ikke kan iværksættes, før den samlede finansiering er på plads?, spørger Andreas Stenbjerg til Transportministeren med henvisning til at der allerede er afsat 350,0 mio. kr. til en 1. etape af Rute 54 fra Sydmotorvejen (ved Rønnede) mod Næstved.
Det andet spørgsmål fra den radikale Folketingspolitiker til Transportministeren om motorvejsprojektet i Næstved går også på muligheden for en etapeopdeling af motorvejsbyggeriet.
– Kan ministeren oplyse, om en etapeopdeling af projektet Rute 54, en ny motorvej fra Rønnede til Næstved, vil gøre det samlede projekt dyrere, end hvis man ikke valgte en etapeopdeling?, spørger Andreas Stenbjerg, der valgt til Folketinget for Radikale Venstre i Vestjyllands Storkreds, og blandt andet har investering i infrastruktur som et hovedområde på sin hjemmeside.
Spørgsmålene er stillet som § 20-spørgsmål, som tillader, at partier uden for regeringen og dermed uden direkte adgang til embedsmandsapparatet i ministerierne kan få oplysninger til brug i deres parlamentariske arbejde.
Derudover kan de bruges politisk til at skabe opmærksomhed omkring en konkret sag eller en generel problemstilling inden for ministerens ansvarsområde.
Transportministeren er blevet bedt om at svare inden den 31. Januar 2017.
Kommentarer