Banedanmark i gang med forberedelserne til Ringsted-Femern Banen
Banedanmark er gået i gang med det arbejde, som skal gøre Glumsø Station og omegn klar til de hurtigere tog på Ringsted-Femern forbindelsen.
For at de hurtigere tog om nogle år kan lægge vejen forbi Glumsø, skal der flyttes hele 500.000 kubikmeter jord, og det er altså det, Banedanmark er ved at gøre klar til.
Onsdag den 15. februar begyndte arbejdet ved Møllebækvej nord for Glumsø. Ijacob Hjorth, følge byggeleder i Banedanmark, er det planen, at sporet skal rykkes 200 meter mod vest, så det får en blødere kurve ind mod Glumsø. Det har betydning for, at togene kan køre med højere hastighed.
Udgravningen vil starte nord for Møllebæk, og det overskydende jord vil via lastbiler blive kørt ad Møllebækvej og Sandbyvej og ned til Skullerupvej. Der vil dog ikke blive kørt gennem Glumsø by. Den overskydende jord bliver således bygget ind i den eksisterende jorddæmning mellem Skullerupvej og Holmager. Skulle der være overskydende jord tilovers efter graveriet, vil det blive fyldt på de nuværende spor.
Inden jordarbejdet rigtigt kan begynde ved Møllebækvej, skal der fjernes stubbe efter fældede træer, laves arbejdsveje og lignede.
Arbejdet kommer til at stå på i det meste af 2017, og beboere i området vil derfor opleve en del mere tung trafik end normalt.
Ingen togdrift i påsken
Der vil ikke blive lukket veje som følge af jordarbejdet, men i påsken vil togdriften ligge stille, da der skal arbejdes tæt på den nuværende banestrækning. Det drejer som dagene fra den 8. til den 17. april samt den 25. juli.
Selvom forberedelserne til de nye spor er sat i gang, bliver de ikke lagt før 2020 eller 2021, da jorden skal sætte sig inden sporarbejdet.
Sagen kort
Togene mellem Ringsted og Femern Bælt skal kunne køre med 200 kilometer i timen mod de nuværende 160 kilometer i timen. Det indebærer blandt andet, at en kurve på sporene nord for Glumsø Station skal gøres blødere, og perronerne skal flyttes cirka 200 meter mod syd for at ramme et sted med lige skinner.
Oprindeligt ville Banedanmark blot lave en sti fra stationsbygningen og over til de nye perroner, men efter hårdt arbejde af arbejdsgruppen Stationens Venner, er løsningen blevet til etableringen af en ny forplads i niveau med perronerne. Den forventes påbegyndt i 2018 og færdig i 2021.
I dag er der cirka 400 daglige påstigninger på Glumsø Station. En gangbro med trapper og elevatortårne, som blev opført i 2009, flyttes over og genbruges på de nye perroner.
Udbygningen af Ringsted-Femern Banen er en del af Femern Bælt-projektet med et budget på 62 milliarder kroner. Ringsted-Femern Banen vil sammen med den nye jernbane mellem København og Ringsted give markante tidsbesparelser for togpassagererne. Det vil i fremtiden være muligt at rejse fra Nykøbing Falster til København på 1 time. I dag er rejsetiden 1 time og 34 minutter.
Kommentarer